fredag 25 april 2008

Hertiginnan af Uppsala vs Blondinbella

Ny i bloggvärlden besöker jag då och då hertiginnans blogg för att lära mig lite av varje. Det är som att leta guld: mycket grus och lite guld. I dag är det rubrik som ovan, fast tvärtom hos originalet och hertiginnan skriver "plånboken talar mer sanning än ni anar" vilket är den här dagens guldkorn.

En person, som trodde jag var mycket beläst, frågade vilken bok jag rekommenderade honom att läsa. Han ville bara läsa en enda bok för att ge sitt liv ett lyft. Jag fick lov att tänka till en stund innan jag kom på att det faktiskt finns en bok som har allt man behöver veta.
Jaha och vilken bok är det?
Plånboken. Den enda bok du nånsin behöver läsa är plånboken, bläddra i den för där står allt.

Hertiginnan kastar ofta pärlor för svin, men vad gör det, hon har gott om pärlor. Tyvärr fastnar kommentatorerna om och om igen i ett träsk av avund, utseendefixering m.m. Lyft blicken vill jag säga. Bakom prålet en tänkande människa.

Vid ett tillfälle (jag säger inte när och inte heller var) såg jag ett par gardiner i ett tyg som kostar 650 kr/m på NK. Personen som sytt gardinerna var mycket stolt över sitt arbete, men jag hade svårt att uppskatta sömnadskonsten. Gardinerna, som inte var mönsterpassade, hängde som "ett upp och ett i minne" och gav mig en känsla av vindögdhet. Ingen kan ana hur påverkad jag blev av dessa gardiner. Till slut utbrast jag: bara för att man har en symaskin betyder inte att man kan sy! Sen insåg jag att problemet börjat innan sömnaden. Vid tillklippningen, närmare bestämt: och bara för att man har en sax betyder inte att man kan klippa! Jag fick ge mig. Problemet hade uppstått tidigare ändå: bara för att man har en hjärna betyder inte att man kan tänka! Hjärnan, precis som den övriga kroppen, behöver gymnastik. Muskler kan förtvina om dom inte används. Hertiginnan har fått kritik för uttrycket "ärthjärna", men det är klart hon blir frustrerad när hon inte blir förstådd. Läs mer på http://www.veckomagasinet.se/

Inga kommentarer: