måndag 19 december 2011

Om upprättelseceremonin igen, ett långt brev och ett mycket långt svar

Hej Yvonne
Jag har inte sett din kommentar i min blogg tidigare. Jag såg den alldeles nyligen.
Jag var nyligen inne på regeringens sida och läste just om ceremonin. Det ser precis ut som det gjorde den 21 november 2011. Inget mer har hänt. Hur bråkar man nu? Luften har väl gått ur många. En del kanske nöjer sig med ursäkten. De orkar väl troligen inte mer. De flesta börjar väl bli gamla, trötta och sjuka.
Ja du! Tänk att bråka i över 6 år för att få en timme i Blåhallen och en ursäkt. Inte ens en ursäkt från statsministern. Sen några snittar och som du skriver inget drickbart, det var slut. Jag är så glad att jag inte var där. Jag hade blivit tok arg. Och för den delen dricker jag inget starkare än juice. Och någon Juice fanns det säkert inte. Säkert något äckligt porlande rose vin eller nått liknande skit!
Så du menar på allvar att din bror inte kom med? Låter ju konstigt eftersom dom gick ut med att alla kom med!
Nu går vi mot julafton, inget jag brukar fira. Egentligen avskyr jag tomten grundligt. Men jag önskar dig allafall en trevlig jul och så hoppas jag att vi kan höras.
Jag har läst din bok och ska läsa om den. Första gången var så tätt inpå den här jäkla ceremonin, så man var ju på högvarv. Så det får bli i jul jag läser om. Jag är speciellt fundersam på din svarta bok. Egentligen är jag mest fundersam över din pappa. Var tog han vägen?
Ha det gott // hälsning Stella

Hej Stella,
det här blir ett långt svar som jag även kommer att ge en egen plats i bloggen: Min far spärrades in på Långbro i 32 år och medicinerades tungt precis som i Gökboet. Vid kontroll visade det sig att man gett honom 10 ggr maxdosen av Siqualone! När jag bad att få se hans diagnos visade det sig att det inte fanns någon sjukdomsdiagnos, bara de symptom jag beskrev i min bok, alltså inget man normalt spärras in för. Han inskrevs på förövarens begäran på tvåläkarintyg. Ingen annan läkare ville emellertid skriva på utan min förövare satt med min far i 4½ timme på Långbro innan man tröttnade på dem och skrev på till slut. Sina sista 2½ år bodde pappa hos mig. Då hade han blivit blind pga. vanvård på Långbro, hade fått både grå och grön starr på Långbro men ingen behandling så han miste synen.
Den svarta boken grubblar många över. Jag skrev den ur förövarens synvinkel eftersom denne påstod att vi var två unga människor som förälskat oss på hans arbetsplats. Min enda logiska förklaring till övergreppen var att han tyckte sig göra rätt och att det jag såg som övergrepp var behandling. Se gärna vad SvD tyckte i frågan:

www.svd.se/kultur/litteratur/med-skandarens-ogon_33518.svd

Nej, alla kom inte med på ceremonin som det påstås. Man påstår att alla man fått tag i fått komma med men ingen ringde min bror så han kom alltså inte med. Däremot var väldigt många som inte vanvårdats där: en hel del av de vanvårdade hade sina makar med sig! Undra på att det blev ont om plats!
Snittarna som utlovats syntes inte till, de hade försvunnit i ett nafs och det enda drickbara var 1 glas mousserande vin.
Efter "ceremonin" har både min bror och jag skrivit och efterlyst den personliga ursäkt som skulle komma. Då visar det sig enl. mail nedan som kom 12/12 att man anser sig redan ha lämnat en ursäkt dvs. den tryckta kopian av talmannens tal. Jag har ersatt min brors namn nedan med N.N.:

S2011/10524/Sr
Bäste N.N. och Yvonne!
Tack för ert brev som ni skrivit till socialdepartementet! Ert brev har överlämnats till mig för svar.
Av det ni skriver förstår jag att Du, Yvonne, har haft en fruktansvärd uppväxt, något som jag innerligt beklagar! Ingen ska behöva växa upp under otrygga förhållanden.
Jag förstår också att ni har synpunkter på den ursäkt som de som varit utsatta för vanvård fått taga del av.
Jag vill börja med att nämna att regeringen inte har möjlighet att dela ut en personliga ursäkt till de drabbade då det inte finns något register över vilka som har farit illa inom den sociala barnavården. Därför är ursäkten riktad till hela kollektivet av de som drabbats av vanvård.
Jag vill emellertid nämna att den ersättning som man senare kommer kunna ansöka om kommer vara personlig. Alla som vill ha sin sak prövad av den ansvariga nämnden kommer att få det och varje fall kommer prövas individuellt. På detta sätt kan ersättningen ses som en personlig ursäkt.
Tack än en gång för ert brev! Jag har all förståelse för att hela denna process har varit påfrestande men det är min förhoppning att den ekonomiska kompensationen, den offentliga ursäkten, samtalsstöden och satsningarna på de framåtsyftande åtgärderna kommer att medverka till en upprättelse och försoning med det förflutna och en framtid med en barn- och ungdomsvård med ett tydligt barnperspektiv. Som ansvarig minister vill Maria Larsson verka för att det ni dessvärre har behövt erfara aldrig ska hända igen!
Med vänlig hälsning
Ulrik Lindgren
Politiskt sakkunnig för barn- och äldreministern

2 kommentarer:

stella sa...

God Jul Önskar Stella dig!
Ha det bäst!

Yvonne Domeij sa...

Tackar hjärtligt! Natt mot julafton har många vanvårdade kanske bara sällskap av flashbacks från livet som vanvårdad. Då blir det svårt att sova.. Jag önskar dig och alla vanvårdade en God Jul med lugn och sinnesfrid!