söndag 25 december 2011

Del 2. Min förövare före övergreppen, under övergreppstiden och efteråt.

När min förövare trängde in i min familj gick han mycket effektivt till väga och han följde en pedofils klassiska manual. Jfr med romanfiguren Lolitas förövare pedofilen Humbert Humbert, Patrik Sjöbergs m.fl. förövare pedofilen Viljo Nousiainen samt även förövaren och pedofilen Tito Beltran.

Första budet gäller: gör dig vän med mamman till barnet du vill förgripa dig på, ställ dig in hos henne, få henne att lita på dig, etablera gärna ett sexuellt förhållande med henne.

Min förövare började i den änden. Han såg till att avlägsna allt av manligt kön ur familjen. Pappa spärrade han in och mina bröder skickade han bort. Som vikarie för Barnavårdsnämndens barnläkare - fast utan läkarlegitimation - hade han makten att kunna skicka bort mina bröder.
Nu hade han kvar min mamma och hennes fyra döttrar att "leka" med. Han förespeglade min mamma en form av samboskap i storfamilj eller kollektiv: det märkliga är att han försökte övertala mamma att flytta samman med honom, hans fru och deras två döttrar, vilket finns noterat av mammas dagbok från den tiden. En pedofils drömsituation: två vuxna fruar, en barnbrud och fem småflickor på lut...

Han spärrade in pappa för att han hade makt att kunna göra det. Att pappa blev kvar så länge berodde på att han fick en oerhört stark medicinering. Han blev ett vårdpaket som inte kunde lyfta fötterna utan släpade benen efter sig. Pappa brukade kalla sina medpatienter med samma gångstil för "skidåkare". Det såg ut som om de åkte skidor oavsett väderlek och avsaknad av skidor. Siqualone Enantat hette de "syntetiska skidor" som de och patienterna i filmen Gökboet blev påtvingade. Se filmen!

4 kommentarer:

stella sa...

Hej
Hur många bröder hade du? Vart blev de skickade?

Yvonne Domeij sa...

Mina två bröder sattes i privat stiftelseägd internatskola när de var 12 och 14 år. "Viggan" dvs. Viggbyholmsskolan beskrivs i Trasdocka. Att placera barn där var billigt för myndigheterna. Barn som placerats utsattes för vanvård: kamratfostran som idag på Sigtuna, Lundsberg och Grennaskolan.

Antologin "En otrolig tigerkaka" handlar om Viggan och kom ut 2008. F.d. elever som Anna Wahlgren, Jan Guillou, Suzanne Osten m.fl. skildrar sin tid på Viggbyholmsskolan i den. Även jag deltog.

Viggbyholmsskolan lades ned 1972. Häromåret lades även skolans kamratförening Viggans Vänner ned.

stella sa...

Det är lite lustigt! När man hör eller läser om berättelser så är det vissa skolor som återkommer hela tiden.

Den skola som jag var på utanför Gnesta "Mölnbo" hör man inget om, och det är lite konstigt. Skolan hette så fint "Edesta lanthem och husmoders skola" Ingen kunde väl ana vad som fanns innanför de väggarna. Det var helt enkelt ett hem för flickor ingen ville veta av. Flickor som ingenstans hade att ta vägen. De saknade oftast helt ett socialt skyddsnät. Skolan drevs av stadsmissionen.

Precis som du beskriver på Viggbyholms skolan om kamratfostran, precis så var det på Edesta. Flickorna fostrade varandra och det kunde gå hett till. Så det var säkert inget ovanligt på skolor. Det förekommer säkert ännu idag. På Edesta föredrog iallafall personalen att inte se något. 8 månader fick man vara där som mest, efter det så stod många flickor helt ensam, i princip på gatan. Nya flickor skulle in och få ett hem i 8:a månader. Det var det här de sociala myndigheterna fixade till omhändertagna barn. Det var så här det många gånger blev på slutet. Ett förstört liv redan vid 15 år. Jag var 9år när dom bestämde till mig och placerade mig. Det dom tydligen bestämde var att jag skulle sakna utbildning, bostad och arbete efter det att jag förlorat min familj och släkt.

Jag hittade lite ute på nätet som är skrivet om Edesta och andra inrättningar för fattiga. Jag klistrar in några rader.

*********************************

Stadsmission, social hjälpverksamhet på kristlig grund, som bedrives bland städernas fattigaste folkskikt

(cn motsvarighet till Frälsningsarméns slumverksamhet). — Stockholms s. (grundad 1853)har hjälpbyrå, platsförmedling, inackorderingshem, systuga, kyrksal och matservering i sin ccntralbyggnad (Stortorget3—5),vidare social råd- och hjälpbyrå i Centralstationen, ungdoms-hem för flickor vid Danviksgatan och för pojkar på Reiinersholme, industrihem och arbetsinst., barnhem för gossar å Boxtorp och för flickor å Furulid, Gnesta. lanthem med husmodersskola å Edesta, vidare yrkesskolor, vilo- och skyddshem samt gästgård (Lejondal) och alkoholisthcm (Ribbiugebäck) m.m. I kollekler erhöll den1951nära65,000 kr. — Malmö s. (grundad1917)verkar efter liknande linjer fast i mindre skala. — Litt.: “Tro och gärning. Minnesskrift till Stockholms s:s75-års-jubileum”(1928);J. W. Johnsson, “Lilla stadsmissionsboken”(1947);”Malmö s:s jubileumsskrift1916—1946″ (1946).[S.N.JK.Gw.

stella sa...

Här några länkar till bilder från Edesta

http://www.fluidr.com/photos/53303620@N03/4979469802

http://www.flickr.com/photos/53303620@N03/4978873609/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/53303620@N03/4979480508/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/53303620@N03/4978862907/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/53303620@N03/4979469802/in/photostream