söndag 11 september 2011

Inga pengar till vanvårdade

Maria Larsson (kd) är de "nya" moderaternas budbärare och inte ensam beslutsfattare utan den i alliansen som går minoritetsregeringens ärenden. Beskedet har medvetet tajmats och lagts ut nu för att komma i skymundan av flygolyckan med hockeylaget och 10-årsminnet av 11 september.
De vanvårdades ev. kompensation hindrar inte på något sätt att barn som vanvårdas efter 1980 kompenseras, tvärtemot vad Maria Larsson påstår.
I själva verket innebär en vägran av kompensation att man vägrar dagens och kommande dagars vanvårdade barn kompensation.

Det påstås också att bevisning skulle vara svår: min förövare arbetade utan läkarlegitimation i 25 år som barnläkare på dispens från Socialstyrelsen. Han har offentligt medgett att han förgått sig mot mig och i tidningsintervju påstått att han och jag var två ungdomar som förälskade oss på hans arbetsplats där jag var hans patient som barn.
Han arbetade på Stockholms Stads Barnavårdsnämnd och jag var inte den enda av hans patienter som han utsatte för övergrepp.
I min bok Trasdocka (Ordfront 2006) har jag på sid. 193 gjort mina journaler offentliga och där finns bevis på vanvård så det räcker.
Min förövare fick läkarlegitimation på 80-talet men fråntogs den sedan han utretts 2 ggr för en enormt stor förskrivning av narkotika.

Min enda tröst nu är att min förövare avled i tron att jag skulle kompenseras för hans övergrepp.

2 kommentarer:

Hans sa...

Det var skönt att höra regeringen har ändrat sig, MEN...

Maria Larsson och regeringen verkar helt ologisk. Först ett vansinnigt beslut om att de utsatta inte ska få något, sen ändrar de sig och gör upp med oppositionen, men bara för de som har utsatts före 1980. Varför de som är utsatta efter 1980 inte ska få någon ersättning, ja det förstår inte regeringens egen utredare Göran Johansson.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vanvardsutredare-kritisk-mot-grans

Socialstyrelsen skriver: "det finns gärningar som inträffat efter 1980 och som är preskriberade, det vill säga inte går att kräva skadestånd för på annat sätt."

Maria Larsson borde pressas på den punkten.

Yvonne Domeij sa...

Regeringen ändrade sig för att den är en minoritetsregering som hade riksdagsmajoriteten emot sig. Alternativet kunde bli regeringskris. Maria Larsson svarade generat rodnande och stapplande när hon i tv tillfrågades om hur hon kände inför att beslutet ändrats. Hon dolde att hennes eget parti internt varit helt för kompensation samtidigt som Reinfeldt/Borg var emot och hon inte velat gå emot sina "hussar". För att bevara innehavet av makten i regeringen ändrade makthavarna sig, inte av omsorg om de vanvårdade.

Tidsgränsen kan inte ha tillkommit av en slump. Vi har en regering som ställer friska mot sjuka, de med arbete mot arbetslösa och pensionerade osv. Även detta särskiljande har en politisk funktion. Återigen ställs grupp mot grupp: den före 1980 kompenseras medan den efter 1980 blir utan. Alliansregeringen härskar framförallt genom att söndra.

Maria Larsson har mist sin trovärdighet. Hon borde verkligen pressas att ta ett djupt andetag och vara ärlig och säga som det är. Hennes lilla parti hänger ju på gärsgårn och hankar sig fram med stödröster!