lördag 10 april 2010

Kerstin Thorvall är död

fick jag nyss veta av en väninna.
En kvinna som ständigt var närvarande i mitt liv är borta nu. Hon var ungefär lika gammal som min mamma och inte bara en förebild utan också som en mamma och syster för mig.
Jag kan uppriktigt säga att jag älskade henne och jag är glad över att jag fick tillfälle att säga det personligen.
Minns första gången jag läste Kerstin Thorvall: hennes eleganta pennföring både i texter och teckningar. Hon bländade!
Det gjorde hon också första gången jag såg henne: hon klev på T-banan vid Hötorget, riktning söderut, nån gång på 80-talet, klädd i stor röd hatt och svepande kappa med vid fåll. Bländande!
På min arbetsplats, dåvarande Televerket, satt vi, 99,9% kvinnor, i ett kontorslandskap och viskade till varann:
-Har du hört? -Har du sett? -Har du läst?
Det var Kerstin Thorvalls Det mest förbjudna vi pratade om. Den slog ned som bomb och var en stor händelse jämförbar med Tjernobyl, skottet mot Palme eller flygplanen som flög in i World Trade Center. Kerstin Thorvall gav röst åt tystade kvinnor och vi älskade henne.

Jag har hyllat Kerstin Thorvall i min bok Trasdocka på sid. 66.
Jag citerar:

Ord som inte får sägas. Kerstin Thorvall sa dem. Hon gick igenom pubertet och klimakterium med oss. Äktenskap och skilsmässor. Födslar. Hon har gett oss ord som beskriver våra liv. Våt ängsmark. En huldras dans. Jojk genom luften. Tystnad i kontorslandskapet. Ordet gick från mun till mun. Läst på läppar. Det mest förbjudna.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kerstin-thorvall-har-avlidit_4547907.svd#las-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas nån mer tar bladet från munnen och säger dom förbjudna orden nu när Kerstin Thorvall är borta! Du kanske kan säga nåt? Läsare som väntar på nästa bok

Anonym sa...

Kerstin Thorvall hängde på ett disco vi brukade gå till i yngre dar. D e parkeringsgarage där nu. Kerstin va som en kvinnlig Bellman fast d va ju inte många som fatta. R I P

Yvonne Domeij sa...

Precis som med andra storslagna kvinnor kommer man inte att förstå Kerstin Thorvalls storhet förrän en viss tid förflutit. Hon kommer alltid att vara en av våra mest älskade förmödrar.

Skatan sa...

Du sätter verkligen ord på våra känslor för Kerstin Thorvall... inte bara en del av hennes verk utan helheten ...

"Hon bländade!" Verkligen! Och ändrade många kvinnors tankar om sig själva, sina relationer och fick oss att ta mera större plats ...

Tack!