söndag 8 juni 2008

Pedofildoktorns förflutna

dyker upp när man minst anar det. En kvinna som för länge sedan varit i kontakt med min förövare genom sitt arbete hör en dag av sig till hans förra hustru. Vi kan kalla kvinnan Eva-Lott här.
Eva-Lott berättar: på 50-talet (troligen 57-58) när hon var mycket ung och arbetade på Skå-Edeby hade förövaren en tjänst där.
1. En ung kvinna, som vi kan kalla Marita här, var denna tid intagen på Skå med sina barn. "Doktorn" hade då otillbörlig sexuell samvaro med Marita, som ju var både hans patient och klient och utsatt för hans myndighetsutövning.
Eva-Lott bjöds hem av sin arbetskamrat, som hon upplevde som "mycket flirtig". Eftersom "doktorn" var inneboende hos hustruns familj kom Eva-Lott att lära känna flera personer i den. Senare bjöds hon också ut till en skärgårdsö där hustruns familj hade hus. Eva-Lott kom väl överens med "doktorns" unga hustru, nästan en vänskap.
2. Men på ön utsatte "doktorn" unga Eva-Lott för närgångna och oönskade sexuella närmanden.
Eva-Lott gjorde som offer för sexövergrepp brukar: hon skämdes och sa inget om det skedda utan drog sig ur all vidare kontakt med "doktorn" och dennes familj. Ett halvsekel senare återkommer hon till den före detta hustrun för att avsluta det hon lämnat oavslutat. Hom avbröt ju kontakten dem emellan utan förklaring. Att "doktorn" kunnat härja fritt som sexualbrottsling utan att stoppas år efter år beror på den skam ett offer (t.ex. Eva-Lott) känner och den beroendeställning ett offer (t.ex. Marita) har. "Doktorn" hade ett guldjobb som sexbrottsling bland barn och ungdom på Barnavårdsnämnden. Om en klient påstått att han gjort något otillbörligt skulle hans trovärdighet väga högre än klientens. När jag larmade om hans övergrepp mot mig blundade kollegorna kollegialt. Ämnet är en het potatis och tabu även hos "proffs".
Femtio år senare får vi alltså återigen vittnesmål om pedofildoktorns sexualbrott som inträffade år innan jag själv och mina syskon drabbades. Om inte alla som visste hållit käft hade han kanske stoppats? I stället tillkom offer efter offer ända fram till 2004 när han slutligen stoppades efter ett helt yrkesliv i kriminalitet med sexualbrott mot patienter och hejdlös drogförskrivning till narkomaner. Han kunde alltså hålla sin kriminalitet igång ostraffat i minst 47 år. Snacka om att brott lönar sig! På slutet åkte han in en gång i veckan till stan. Varje måndag satt han vid ett bord på McDonalds Katarinavägen och skrev ut narkotika mot, enl. vad som uppgetts, en femhundring per recept. Han hade tre mobiler på bordet som narkomanerna ringde till, tre för att han alltid skulle ha ett ledigt nr, tre om ett batteri skulle ta slut, tre för att inte missa en "kund". Tänk er en gubbe på nästan 80 år med tre mobiler! Missbrukarföreningen sörjer nu att han fråntogs den legitimation han fick efter tjugofem års dispenser och ett oöverskådligt antal års övergrepp mot patienter. Vid tillfälle kanske jag återkommar till detta. Men nu är det blogguppehåll!

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Det är hårresande. Outhärdligt. Otroligt men sant. SHIT.

majsan67 sa...

blir så aaaaaarrrrhhhggg...

Vet inte vad jag ska skriva, blir så upprörd att jag tuggar fradga.

Jag undrar över den där hustrun, har hon verkligen inte fattat NÅNTING?

http://majsan67.blogg.se

Yvonne Domeij sa...

Hon valde att blunda av ekonomiska skäl. Hon sa nyligen rent ut att det inte spelade så stor roll att hennes man utnyttjat mig "för din egen pappa hade väl också varit på dig"!

= Om jag utsatts för incest hemma och omhändertogs av Barnavårdsnämnden gjorde det inget om läkaren där också förgick sig mot mig. Jag avstår ytterligare kommentar.