söndag 7 september 2008

Trasdockans Dag i Uppsala 2008

var kanske inte så välbesökt men den publik som kom var både insatt och engagerad. Utomhus hade vi otur med regn. Inomhus gick det dock bättre! En av arrangörena från Rädda Barnen frågade om jag kunde tänka mig komma tillbaka igen och belysa ämnet!
Jag önskar det inte behövdes, men som vi vet pågår övergreppen i det tysta utan avbrott. Det är bara att ta nya tag och fortsätta.
Prata. Tjata. Nöta.
Det här är inte bara ett lidande för dem som drabbas utan också ett folkhälsoproblem som kostar samhället astronomiska belopp:
Inkomstbortfall. Förlorade skatteintäkter. Förtidig död. Förtidspensioneringar. Vårdkostnader m.m.

5 kommentarer:

Lotta sa...

http://blogg.expressen.se/maatkaare/http://blogg.expressen.se/maatkaare/

Ja mer poulär än Tito kan man ju vara, om man bortser från media såklart. Jag kan för mitt liv inte förstå varför han får så mycket uppmärksamhet för att han gapar och spelar hjärtsjuk. Pinsamt.

Yvonne Domeij sa...

Han får uppmärksamhet för att han söker uppmärksamhet.
Media nappar för att öka sin försäljning av lösnummer.
Att ämnena våldtäkt och sexuella övergrepp mot barn kommer upp och diskuteras är positivt, det hålls annars alldeles för tyst och är undansmusslat.

Anonym sa...

http://blogg.expressen.se/maatkaare/entry.jsp?messid=421977
Jag tänker att du kanske kan svara på några av mina frågor här?

Yvonne Domeij sa...

Jag snabbläste din länk. Börje Svensson är psykoterapeut på Norrtäljeanstalten med förövare av sexualbrott och på Rädda Barnen jobbar han med unga pojkar som blivit offer för sexualbrott. Tyvärr verkar hans sympati vara hos förövarna.
En gång utsatt alltid utsatt är refrängen vi utsatta fått lära oss.

Anonym sa...

Ja, kan bara hålla med Yvonne.